Dzieci są obdarzone zdolnościami i talentami znacznie przewyższającymi nasze oczekiwania. Dziecko to naturalny badacz potrafiący spontanicznie poznawać swoje otoczenie, bez trudu i z zadziwiającą cierpliwością uczy się metodą prób i błędów.
Doświadczenia i eksperymenty stymulują ciekawość dziecka, uzmysławiają różnorodność otoczenia. Angażowanie dziecięcego rozwoju nie polega na samej nauce.
Jeśli pilnie je obserwujemy i odpowiadamy na potrzeby dziecka być może uda nam się zrozumieć i uchwycić ten najważniejszy moment koncentracji – normalizacji. Obserwujemy jak dzieci sięgają i rozpoznają coraz więcej z tego z czego składa się świat.
Zadania angażują dzieci i „ćwiczą inteligencję rozwijając cechy uznawane za wzniosłe tj. cierpliwość i wytrwałość w pracy a w porządku moralnym – posłuszeństwo, łagodność, miłość, grzeczność i pogodę ducha”. Maria Montessori
Nic nie może być bardziej interesujące niż eksperymenty i doświadczenia wykonywane przez dziecko mające swobodę realizacji własnej osobowości.
Nie pozbawiajmy dzieci kreatywności! Wyobraźmy sobie świat, w którym młodzi ludzie osiągają wiek dorosły przekonani o swoich talentach, symulowani przez różnorodność otoczenia i kipiący kreatywnością. Oby stał się rzeczywistością!